2011. március 2. Fb Sharing

A válság, és kisebb mértékben az adókulcsok csökkentése okán megcsappanó SZJA 1%-ért egyre több szervezet verseng. A Nemzeti Adó- és Vámhivatal frissen közzétett statisztikái tükrében az adófizetők szimpátiájának elnyerésére több sikeres módszer is mutatkozik, a professzionális adományszervező marketing átrendezheti a civil szféra erőviszonyait. Az alábbiakban a Human Dialog elemzését olvashatja.

Az évente potenciálisan 16 milliárdos összegre tehető SZJA 1% óriási lehetőség a civilek számára, a nonprofit szervezetek ma már tudatosan készülnek a januártól május végéig tartó időszakra.

A NAV (korábbi nevén APEH) január közepén hozta nyilvánosságra a 2009-es személyi jövedelemadóból a 2010 tavaszi adóbevalláskor a civilek részére felajánlható 1%-ról szóló állampolgári rendelkezések részletes adatait. Az SZJA 1%-ából legnagyobb összeghez jutó szervezetek toplistájában stabil az élboly, az első 12 helyen ugyanazok szerepelnek idén, mint tavaly. Ez az állandóság látszólagos, valójában 100 millió forintos mozgások, helycserék történtek 2010-ben.

A legszembetűnőbb fordulat, hogy a Gyermekrák Alapítvány elmúlt 6 évben őrzött első helyét átvette a Daganatos Beteg Gyermekekért Alapítvány (DGYA). A támogatási összegek alakulása fényében ez a stafétaváltás még drámaibb: a DGYA a tavalyi 103 millió helyett 285 millió Ft-ot fordíthat most céljai megvalósítására, míg a Gyermekrák 260 millióhoz jut az állampolgári felajánlásokból, ami csaknem 100 millió forinttal kevesebb az előző évinél. A DGYA kiváló szereplése hátterében a Human Dialog Kft. elemzése szerint az online marketingeszközök erőteljes használata áll, a listavezető tavaly intenzíven jelen volt az interneten Google Adwords és Etarget kampányokkal, valamint a vezető magyar portálokon bannerhirdetésekkel. Ugyancsak az internetes média bevetésével ugrott a 33.-ról a 13. helyre, megháromszorozva 1%-os bevételeit a Gyermekmentő Támogató Alapítvány. Nem meglepő, hogy 2011-ben is mindkét szervezet már január elejétől teljes gőzzel kampányol a tavaly sikeresnek bizonyult módszerekkel.

Az internetes kampányhajrá tehát működik, de a top 10 szereplő mögötti középmezőnyben kiemelkedik azon szervezetek eredménye, melyek a folyamatos, egész évet felölelő, professzionális adományszervező kampányokkal dolgoznak – hívja fel a figyelmet Miha Tamás, a Human Dialog Kft. ügyvezetője. A 10 milliós felajánlott összeget meghaladó nonprofitok között a legnagyobb növekedést a Magyar Vakok és Gyengénlátók Országos Szövetsége érte el: egy év leforgása alatt meghatszorozta 1%-os forrásait, a 39,8 milliós összeggel egyben kivívta a legtöbb 1%-os bevétellel büszkélkedő társadalmi szervezet címet (ennél több felajánlást csak alapítványok kaptak). Hasonlóan impozáns az SOS Leukémiás Gyermekekért Alapítvány eredménye, a 2010-es 23,3 millió az SZJA források megnégyszereződését jelenti számukra. Ez a két szervezet a tavaszi adóbevallást övező szezonális civil kampányban alig vett részt, ellenben évek óta folyamatos erőfeszítéseket tesz egy stabil támogatói kör kiépítésére, főként hagyományos direkt marketing eszközökkel, a nyugat-európai országokban bevett adományszervezői módszereket követve.

Miha Tamás szerint logikus, hogy akik adózott jövedelmükből közvetlen befizetéssel támogatnak egy szervezetet, azoknak akár külön megkeresés nélkül is eszükbe jut a kedvenc nonprofit szervezet javára rendelkezni az adóbevallásuk elkészítésekor. Az integrált adományozói toborzókampányok és a hosszú távú célokat követő építkezés eredményeképpen a nonprofit szervezetek több lábra állva stabilizálhatják működésüket: a bővülő 1%-os bevételek mellett így egész évben kiszámíthatóan finanszírozhatják jószolgálati működésüket.

Az összkép élesedő veresenyről szól, ráadásul az SZJA 1%-os források nagyságát gazdasági és jogszabályi körülmények is befolyásolják. A 2010-es SZJA rendelkező év figyelmeztető tapasztalata az, hogy egyre több civil szervezet között oszlik el egy globálisan a korábbinál alacsonyabb összeg, amit nem ellensúlyoz az az örvendetes tény sem, hogy az előző évhez képest több adózó ajánlott fel egy részt adójából.

A kedvezményre jogosult szervezetek száma átlépte a 30 ezres határt, 2010-ben így már 30 701 szervezetet regisztrált (2009-ben 29 709-et) az adóhatóság. A 3,3 %-os bővülésben a legnagyobb szerep a társadalmi szervezetként nyilvántartott jogosultaké, itt csaknem 7%-kal többen jelentkeztek be az 1%-os felajánlások fogadására.

Sajnos a civil szféra javára felosztandó összeg ugyancsak átlépett egy bűvös határt, ellenkező előjellel, a 2009-es rendelkező év 10,06 milliárd forintos adata 9,97 milliárd forintra csökkent, csaknem 1% a veszteség.

Éles kontrasztként az alacsonyabb összeg úgy adódik, hogy 2010-ben sem szakadt meg a trend: egyre több adófizető rendelkezik személyi jövedelemadója civil szervezetek részére felajánlható 1%-áról, a növekmény tavaly 7%-os volt. Átlagon felül, bő 10%-kal gyarapodott a társadalmi szervezeteket támogatók tábora, az adójuk egy százalékára különféle alapítványokat érdemesnek választók köre csak 6,5 %-kal növekedett, de így is utóbbiak teszik ki a rendelkező nyilatkozatot leadó állampolgárok két harmadát.

Az SZJA 1% felajánlásokat meghatározó, évek óta azonos irányt követő tendenciákat főként a 2009-es adóévet már teljes egészében sújtó gazdasági válság kuszálta össze a személyi jövedelmek csökkenésével, aminek hatását erősítette az SZJA adókulcsok mérséklése és a sávhatárok emelése. A 2009-es év eleji és év közbeni, visszamenőlegesen érvényes változásokkal az adózók 99%-ának csökkent valamelyest a személyi jövedelemadó befizetési kötelezettsége.

Mindehhez társul a foglalkoztatottság visszaesése, tehát kevesebben adóztak, kisebb jövedelmek után és alacsonyabb adókulcsok szerint, ebben a kontextusban pedig a civil szféra számára felértékelődik a rendelkező nyilatkozatot leadók számának erőteljes bővülésének híre.

Végül a statisztikákat böngészve érdekes adatokra is bukkanhatunk. Az egy főre eső támogatásban abszolút győztes a Teniszsport a Gyermekekért Alapítvány, a szervezet 898 ezer Ft felajánlást kapott, egyetlen rendelkező nyilatkozatból.

Az éllovasok között is akad hasonló: kevés, de nagy összegű SZJA-t fizető támogatókkal bír évek óta az Alapítvány a Japán Nyelvű Oktatásért, 164-en rendelkeztek a javára összesen 18,1 millió forinthoz juttatva így a szervezetet, amivel 49. helyezett a legnagyobb összeget kapók listáján. Ellentétes tendenciák eredőjeként sikerült növelni az 1%-os forrásokat a Cives Pro Urbe Alapítvány esetében, 9-ről 7-re csökkent a támogatók száma, de így is az előző évi 21-szeresére, 3,69 millió forintra emelkedett a javára felajánlott összeg.