Adományozás a digitális térben - új kutatásunk
A Magyar Fundraising Akadémia - a Human Dialog oktatási üzletága - éves eseményei sorában visszatérő program az aktuális kutatási projekt eredményeinek bemutatása. Nagy öröm, hogy a tetőfokára hágó hazai 4.-ik COVID hullám idején telt házzal zajlott az idei bemutató, természetesen a járványhelyzettel kompatibilis, ahhoz igazított biztonsági feltételek mellett.
A 2020-ban megvalósított kutatási projekt keretében az online adományozás esélyeit, kitörési lehetőségeit mértük fel és megvizsgáltuk, hol, miként és kiket érdemes a civil adománygyűjtő kampányokkal célba venni ahhoz, hogy sikeres legyen a forrásteremtés a digitális csatornákon.
A Magyar Fundraising Akadémia november 24-i programjában a kutatás részletes elemzése mellett az Országos Mentőszolgálat kommunikációjáról és a Mentőalapítvány sikeres adománygyűjtési módszereiről is hallhattak a résztvevők.
Az Adományozás a digitális térben felmérés célja, hogy fényt derítsünk a felnőtt magyarok online adományozási hajlandóságára, szokásaira, egyáltalán mennyire ismert az online adományozás, és milyen attitűdök, érzések, esetleges félelmek kapcsolódnak hozzá. Az online kérdőívet 1390-en töltötték ki, a válaszadók közül 710-en voltak, akik az elmúlt 2 évben pénzadománnyal támogattak valamely szervezetet.
A kérdésre, hogy mennyire van hagyománya a családokban az adományozásnak, kiderült, hogy a válaszadók 52%-a eseti jelleggel adományoz, 1/3-a pedig rendszeresen támogat valamely szervezetet. Szintén közel felük egy bizonyos szervezetet támogat, 1/3 valamilyen felhívásra adományoz.
Kíváncsiak voltunk arra is, hogy vajon az adományozók utánanéznek-e az adott szervezetnek, mielőtt adományoznak. Nem becsülendő alá az internet hatalma, sőt! Összességében ugyanis a válaszadók két harmada felkeresi a weboldalt, mielőtt adományoz.
A felmérésben kitértünk arra a nem elhanyagolható tényezőre is, miszerint befolyásolta-e a pandémia az adakozási kedvet. Meglepő módon nem változott a támogatási hajlandóság, a megkérdezettek mintegy ötöde adományozott a COVID hatására, elsősorban rászorulók részére.
Ami az adományozás módját illeti, az online támogatási forma a lista végén kullog. Az adományozók csaknem fele a készpénzes módszert preferálja, átutalással harmaduk adományozott, míg csupán 8% tartja szimpatikusnak az online bankkártyás támogatást.
Természetesen megvizsgáltuk, mi állhat a távolságtartás hátterében. A válaszadók 87%-a egyszerűen nem tartja megbízhatónak az online támogatási formát. Legtöbben attól tartanak, hogy az adományuk nem jut el a támogatott szervezethez. Hogyan növelhető a bizalom? A nyilatkozók 46%-a az ismert és leellenőrizhető szervezeteknek adna szívesen, és szeretné, ha az adomány útja nyomon követhető volna.
Jó hír, hogy ezzel együtt a pénzt adományozók nyitottak az online adományozásra. A többség maga keresi fel azt az adományszervező oldalt, ahol szívesen eljuttatná a támogatását. Jellemző az is, hogy sokan a közösségi csatornák felhívására csatlakoznak egy-egy kampányhoz. Itt érdemes megemlíteni, hogy a felmérés alapján az adományozók 90%-a követi a Facebook, 78%- a pedig a Youtube oldalak bejegyzéseit.
Érdekesség, hogy a rendszeres online adományozásra nyitottak harmada havi pénzadományban gondolkodik, negyedük pedig negyedévente adományozna ilyen formában.








