2021. május 25. Fb Sharing

Ha egy eredményes toborzókampány képletét próbálnánk felírni, akkor így nézne ki: hiteles civilszervezet+hiteles emberi történet = sikeres adománygyűjtés. Erre szolgáltat példát együttműködésünk a NEO Magyar Segítőkutya Közhasznú Egyesülettel.

Amikor elkezdjük a közös munkát egy civilszervezettel, az első kampány mindig toborzó jellegű. Széles célközönségnek szóló, a szervezetet bemutató és közel hozó kampánnyal szeretnénk megtalálni azokat, akik a későbbiekben az adott szervezet  elkötelezett, rendszeres támogatóivá válnak.  Ez nem jelenti azt, hogy általánosságokról szóló kampányt készítünk, sőt, a legfontosabb a személyesség és az egyediség.

A NEO speciális segítőkutyák kiképzésével foglalkozik. Ezek a kutyák sérült gazdáik mellett vannak szinte minden percben: hallássérült-segítő jelzőkutyák, mozgássérült-segítők, vagy adott esetben rohamjelzők, azaz megérzik és előre jelzik diabéteszes vagy epilepsziás gazdájuk közelítő rohamát, és így ténylegesen életet mentenek. De a NEO kutyákat képez ki és juttat látássérülteknek, vagy akár autistáknak is, illetve terápiás kutyákkal is foglalkozik. Kezdettől hittünk a NEO-ban, mert egy olyan közösséget ismertünk meg, amely nemcsak fontos és nehéz munkát végez, de alapítói, részben személyes érintettségük miatt is, óriási dinamizmussal, pozitív energiával dolgoznak ügyük sikeréért.

Azt gondolnánk, hogy egy olyan szervezet iránt, amely kiemelkedő képességű – és persze nagyon aranyos – kutyákkal foglalkozik,  nem nehéz rokonszenvet ébreszteni az emberekben, hiszen ki ne szeretné a kutyusokat? Csakhogy mi ennél többet céloztunk, tartós elköteleződésű, tudatos támogatókat keresünk, akik a társadalmi hasznosságot értékelik, valamint elismerik azt az aprólékos, egyénre szabott munkát, amellyel a NEO kutyákat keres, képez ki és ad át a sérülteknek. 

Úgy gondoltuk, nincs, ami erősebben közvetítené a szervezet értékeit, mint egy sérült embertársunk személyes tanúságtétele. Nem mellesleg azt is megmutathatjuk így, hogy ugyanabban a világban élünk, mint ők, és éppen a segítőkutyák képesek lebontani a sérülteket a többségtől elválasztó falakat.  

A kampányunk főszereplője Eszter, születésétől fogva hallássérült, és ez életének minden mozzanatát meghatározta. Sokszor kirekesztettség, magány, elszigetelődés jutott számára osztályrészül, a külvilág türelmetlensége, figyelmetlensége miatt. Meg akartuk mutatni azt a változást, amelyet két segítőkutyája, Mák és Kuku hozott, ez pedig leginkább abban ragadható meg, amire fentebb is utaltunk, vagyis az integrációban: ledőltek a falak, amelyek Esztert elválasztották az emberek többségétől. A kutyák gazdájuk „meghosszabbításai”, pótolni képesek a nem működő érzékszervet, segítenek a mindennapi kommunikációban, betegség, rosszullét esetén – ahogy ez Eszternél is történt – valóban életbevágó a szerepük.

A személyes elbeszélést a kreatív anyagban a szervezet tevékenységére vonatkozó információk, adatok helyezik összefüggésrendszerbe és narratív keretbe. Lényeges, hogy főszereplőnk, Eszter is pontosan tudta, milyen célt szolgál a kampányunk, és azonosult is vele.  Mint ahogy fontos volt, hogy a kreatív anyag a NEO pozitív, életigenlő attitűdjét tükrözze.  A mailing kampányt egy levél teszi teljessé a szervezet vezetőjétől, aki a saját élettörténetével is hitelesíti azt az értékvilágot, amit a NEO a társadalomban képvisel.

Ezt az anyagot 150 ezer címre küldtük ki – pontosan azért, hogy nagy merítésből választódjon ki az érdeklődők, támogatók csoportja, a válaszarány kimagasló lett. Érdekes tapasztalat volt, hogy az adományozói kedv tekintetében nem találunk lényeges különbséget férfiak és nők között, azaz itt megdőlni látszanak korábban adottságként kezelt dolgok is. Ez az akció a szervezetnek tízezernél is több új adományozót  jelentett, akikkel elindulhatott a rendszeres kapcsolattartás.

A NEO a saját tevékenységével jó választ ad egy társadalmi problémára, az integráció és esélyegyenlőség előmozdításáért. Mi pedig megfelelő megoldást tudunk számukra kínálni arra, hogy mindezt hatékonyan kommunikálják, miközben növelik a szerveztük és az általul képviselt ügy társadalmi támogatottságát.