2018. október 18. Fb Sharing

Idén a civil szervezetek életében meghatározó esemény, vagyis az szja 1%-os eredménylista nyilvánosságra hozatala számos meglepetést tartogatott (korábbi elemzésünk a témában megtalálható itt). A legsikeresebb szervezetek több tízmillió forinttal növelték bevételüket. A sikerhez vezető út tisztán kitajzolódik: lépésről-lépésre haladva, átgondolt stratégiát követve hatékonyabban és eredményesebben lehet kampányolni. A Magyar Fundraising Akadémia (MFA) október eleji előadásán a legfrissebb adatok elemzésével, a tudatos kampánytervezés módszerével és hasznos tippekkel lehettek gazdagabbak a résztvevők.

A teljes szja 1% értékben 1 milliárd forinttal növekedett, annak ellenére, hogy a felajánlók számában idén enyhe visszaesés mutatkozott foglalta össze nyitóelőadásában a 2018-as szja 1% kampányszezon tapasztalatait Miha Tamás, az MFA szakmai vezetője. Habár az egyes civilszervezetek eredménye eltérő, az élmezőny évek óta stabilan ugyanazokból áll. A legtöbb szervezet főleg a közvetett források kiaknázására támaszkodik (OSI, 1%, Norvég Civil), holott az önálló forrásteremtés megtérülő befektetésnek bizonyul hosszú távon. A professzionális kommunikáció és az úgynevezett „másodlagos” hatás kiemelt szerepét is hangsúlyozta Miha: a „több lábon álló” profi adománygyűjtő szervezetek tipikusan az 1% felajánlások megszerzésében is sikeresek.

Elsősorban az online kampányeszközök hatékonyságára fókuszált előadásában Dömötör Károly, a Human Dialog online marketing szakértője. A részben vagy egészben a Human Dialog által menedzselt kampányok eredményeképpen 2018-ban 492 millió Ft értékű 1% felajánláshoz jutottak az érintett ügyfelek, ami 95 millióval több a tavalyi évhez képest. Az Országos Mentőszolgálat Alapítvány az egyik legjobb példa arra, hogy adatbázis építéssel és kreatív kommunikációval milyen  lépéselőnybe kerülhet egy civil szervezet. Idén a hagyományosan bevált online kampányeszközök, úgy mint e-DM hírlevél, közösségi média jelenlét, Google AdGrants hirdetések mellett a mentőalapítvány új eszközöket is bevetett: Gmail hirdetések, telefonos megkeresések és metróplakát útján is mozgósította a potenciális felajánlókat.

Valamilyen formában érdemes egész évben jelen lenni, és olyan stratégiát alkotni, amire rá lehet illeszteni az 1% kampányt is- vallja közel 10 éves adományszervezői tapasztalattal Magyar Zsuzsa, a Piros Orr Bohócdoktorok Alapítvány munkatársa. A siker titka a hitelesség, a közösségi médiában való állandó jelenlét, a honlap frissen tartása és a folyamatos kapcsolattartás a támogatókkal. Fontos, hogy elmondjuk, mire kérünk, bizalmat építsünk és visszacsatolásként el is tudjunk számolni a kapott adományokkal. A Piros Orrnál egész évben dolgoznak az 1%-os kampányokon, már ősszel elkezdik a jövő évi stratégia tervezését, így tavasszal már csak a megvalósításra kell összpontosítaniuk.

Az adományszervezés során is hasznos, ha modelleket alkalmazunk, és kialakítjuk a szervezet egész évet átfogó kommunikációs keretrendszerét, ma már az online stratégiaalkotás a civil szervezetek életében is megkerülhetetlen – erről szólt Gandera Balázs, online marketing szakértő előadása. A Human Dialoggal stratégia partnerségben együttműködő Intren digitális ügynökség ügyvezetője konkrét ajánlása a civilek részére az AIDA modell, mely egy egyszerűbb tervezési eszköz, de könnyen elsajátítható akár a Google ennél "finomabb felbontású" keretrendszere, a Micro Moments is. A lényeg, hogy valami legyen, amire felfűzzük a célok eléréséhez szükséges teendőket és a gondolkodást!

 A workshop utolsó előadójaként Czenki Péter szja 1% szakértő többek között arra tért ki, hogy az e-szja tavalyi bevezetése komoly visszaesést hozott a felajánlási hajlandóságban. Ráadásul 2018-ban már a munkáltatóktól is átvette a bevalláskészítés feladatát a NAV, így 3,8 millió helyett már 5,1 millió bevallási tervezetet készített el az adóhatóság, ezáltal 700 ezerrel több adózó nem foglalkozott a bevallásával. A felajánlók száma még így is csak 1,2 %-kal apadt. Ezt a kis mértékű csökkenést bőségesen ellensúlyozta a bérek növekedése, márpedig a magasabb személyi jövedelmek adója is több, így ennek az 1%-a is jelentősebb tétel: az adó 1% átlagos értéke a tavalyi 4102 Ft-ról 4631 Ft-ra ugrott 2018-ban. Czenki Péter hangsúlyozta, hogy 2019-ben az egyéni vállalkozóknál megszűnik a február 25-ei határidő, a benyújtás utolsó időpontja egységesen május 20. lesz. A leadott nyilatkozatoknál továbbra sem lesz formai megkötés, viszont újításként bevezetik az EGYSTAT dokumentumot, amellyel a civil szervezetek ezentúl egyszerűbben kérhetnek le statisztikai adatokat.