2020. október 1. Fb Sharing

A COVID időszak mindenkit hatalmas kihívások elé állított – és sajnos itt nem biztos, hogy múlt időt használhatunk, hiszen a második hullám még csak most kezdődött. A Máltai Szeretetszolgálatnak terveztünk kampányt a világjárvány közepette.

A karanténidőszakban azok a civil szervezetek, amelyek például idősgondozással is foglalkoznak, bizonyos szolgáltatásaikat nem tudták a megszokott módon folytatni. De általában is nehézségekbe ütközött minden olyan civil szervezeti segítő munka, amely az emberek közötti közvetlen kapcsolatokra, a személyes jelenlétre épült.

Ebben a helyzetben kezdtünk el adománygyűjtő kampányt tervezni egy régi ügyfelünknek, a Magyar Máltai Szeretetszolgálatnak. Ami egyértelmű volt: a COVID-ra kommunikációt építeni nem akartunk, mert az ilyenfajta helyzetek direkt „felhasználása” szerintünk nem szerencsés. Ugyanakkor elhallgatni sem lehet, hogy a COVID megváltozatta a körülményeket.  Mi lehet ilyenkor a megoldás?

A szervezet munkatársaival együtt dolgozva történeteket kezdtünk keresni a Máltai Szeretetszolgálat életéből. Olyanokat, amelyek pozitív példát mutatnak  arra, miként lehet az új körülmények között olyan megoldásokat találni, amelyek fenntartják a szervezet működését és a segítségnyújtás új, innovatív módjait vezetik be.

A szervezet Hogy tetszik lenni?  nevű programja éppen ilyen. Ma, Magyarországon 700 ezer 65 éves vagy annál idősebb ember él egyedül.

A karanténidőszakban nagyon sokuknak a világgal való kapcsolattartás, a napi szintű érdeklődés, a beszélgetés hiányzott leginkább. Az elmagányosodás, bezárkózás hetek alatt vált tömeges társadalmi problémává – és ez a program éppen ezt ismerte fel. Fiatal önkéntesek vállalták, hogy rendszeresen felhívnak egy-egy egyedülálló, idős embert és afféle „pótunokaként” elbeszélgetnek velük.

A jelentkezőknek pszichológiai, kommunikációs tréningen kellett részt venniük, a háttérben tehát ott volt a szervezeti tudás és tapasztalat. A program sikeresnek bizonyult, az idős emberek nem maradtak egyedül a problémáikkal, a fiatal önkénteseknél pedig azt figyelhettük meg, hogy számukra is szükségletté vált a rendszeres beszélgetés.

A szervezet nem veszítette el a kapcsolatot a látókörükbe tartozó idősekkel – az adománygyűjtő kampányunk pedig egy olyan hiteles történetet tudott felmutatni, amely érzékeltette az adományozókkal, hogy a Máltai Szeretetszolgálat képes a változásokhoz alkalmazkodva, valódi igényekre reagálva segítséget nyújtani.

A COVID időszakban felértékelődtek a hiteles emberi gesztusok, és a kampány éppen ennek jelentőségét mutatta be. Talán ennek is köszönhető, hogy a járványidőszakban sem csökkent az adományozói elköteleződés mértéke.