2016. november 10. Fb Sharing

Az szja 1% felajánlás továbbra is a legszélesebb körben elterjedt jótékonykodási forma, több mint kétmillió adófizető rendelkezik. Habár a kedvezményezettek rangsorában az első 16 helyezett évek óta változatlan, azért nagy növekedések is tapasztalhatók. A 2016-ban felvett, 700 fő megkérdezésével zajló reprezentatív motivációs kutatásunkból pedig az derült ki, hogy az emberek 20%-ára bevallottan hatnak a civil reklámok.

Ezért ősszel Egyre megy? Szeminárium az 1%-ról két részben címmel szerveztünk egy workshopot a Mozsár Kávézó emeleti részén, ahol motivációs kutatásunk tanulságai, az adóhatóság adatai és kommunikációs szakemberek tanácsai alapján készülhettek a civil szervezetek képviselői a jövő évi kampányra.

Az előadásokból 10+1 tanácsot gyűjtöttünk össze

1. Szólítsd meg az érintetteket!

A megkérdezettek 63%-a éveken át ugyanannak a szervezetnek ajánlja fel szja 1%-át, a lojalitás leginkább azokra jellemző, akik személyesen érintettek az adott szervezet tevékenységével kapcsolatban – derült ki kutatásunkból. Ezért érdemes a szervezeteddel kapcsolatban álló, témánkban érintetteket mindenképpen megszólítani a kampány során, jó eséllyel lojális felajánlók lesznek.

 

2. Még mindig sok az érvénytelen, nyerd meg őket!

Habár csökkent az érvénytelen nyilatkozatok száma, így is 110 ezer fő ajánlja fel hibásan szja 1%-át, a leggyakoribb hiba (33,7%), hogy nem regisztrált vagy kizárt szervezetet jelölnek meg. Kérj ki információkat a szervezeted részére történő hibás felajánlások okairól, és ezek alapján edukálj a kampányod során!

 

3. Tudj a változásokról!

2017-ben csökken a választható bevallási formák száma, nagy tömegeknek a NAV fogja elkészíteni az adóbevallását. Tájékozódj ennek menetéről, illetve kampány során informáld a potenciális támogatókat, hogy NAV-os bevallás esetén miként élhet a felajánlással!

4. Győzd meg a nem felajánlókat!

Kutatásunkból az is kiderült, hogy míg a felajánlásnak emocionális, addig a felajánlás elmaradásának inkább racionális okai vannak. Az adófizetők közel fele nem felajánló, így őket is érdemes kampányodban célba venni: a felajánlás egyszerűségéről, fontosságáról, a támogatás elköltésének mikéntjéről informálni őket.

 

5. Találj ki több kreatív koncepciót!

Szervezetedhez hű, a márkád DNS-ével összhangban lévő kreatív koncepciót találj ki az 1% kampány során, amely nem megosztó és egyértelműen közvetíti üzenetedet! Érdemes több kreatív koncepciót kitalálni, és kisebb körben tesztelni ezeket az ötleteket.

 

6. Legyél vicces, szerethető és megosztható!

Olyan tartalmakat gyárts a kampány során, amelyet szívesen osztanak meg szimpatizánsaid. Ugyanis felmérések szerint is a leghitelesebb számunkra az ismerőseink által közvetített tartalom.

 

7. Bánj óvatosan a felajánlott segítséggel!

Habár szép dolog az önzetlen segítség, fontold meg jól, hogy az adott szolgáltatás valóban a kampányod sikerét segíti-e vagy csak időrabló! Emellett a pro bono segítőkkel is foglald írásba, hogy mit vársz el tőlük és milyen határidővel!

 

8. Ne csak májusban kampányolj!

Nem elég az utolsó pillanatban jelen lenni, amikor egyébként is hatalmas az 1%-os reklámzaj. Szervezeteddel egész évben legyél jelen az online térben, használd ki például a Google Grants nyújtotta lehetőségeket, folyamatosan építkezve épülj be célcsoportod tudatába!

9. Mérd az eredményeket!

Habár az 1%-os kampány végső eredménye a felajánlók száma és a felajánlás összege, mégis nagyon fontos, hogy kampányodat ennél szofisztikáltabban is elemezni tudd. Mit mérhetsz? A weboldalon lezajló munkamenetek alakulását, a weboldalra érkező felhasználók viselkedését, a konverziós pontokat, vagy éppen azt, hogy oldaladról hányan töltötték le az 1%-os nyilatkozatot.

 

10. Gondolkozz adatbázisban!

Egy jó kampányhoz, az érintettek, érdeklődők eléréséhez rendkívül fontos a megfelelő adatbázis megléte. Ehhez kérd ki az ahhoz hozzájáruló felajánlók elérhetőségeit a NAV-tól, a kampány során használd a meglévő adatbázisaidat, és ami a legfontosabb: mindig törekedj az adatbázis-építésre!

 

+1.

Az 1% fontos pillér a forrásteremtésben, de kockázatos, hogy sok szervezetnek a bevételek több mint felét jelenti az 1%-ból befolyt összeg. Törekedj arra, hogy többféle, egymástól független forrásból teremtsd meg szervezeted finanszírozását!

A szeminárium résztvevői így értékelték a programot:

„Hiánypótló, színvonalas, kötelező, az egyetlen, amire érdemes menni.”

„A magas elvárásokhoz képest is hasznos és segítő!”

„Rengeteg jó ötletet kaptam, inspirálódtam, izgalmas volt, köszönjük.”

„Nagyon magas színvonalú, sok újdonságot, releváns információt tartalmazó volt. Nagyon sok segítséget nyújtott!”

Elégedettségi index: 92,79%

A HD ügyfelek 2016-ban 49%-kal növelték 1% bevételeiket. Ha úgy érzed, a kampánytervezésben és kampánykivitelezésben te is szívesen kérsz tanácsot, keress meg minket bátran!  Ide várjuk leveledet: hello@humandialog.hu.